menu
0 ks

Zpět na články

Youngtimer: Škoda 120 L

Před pár lety se darovala “stodváca” za odvoz, dnes za zachovalý kus zaplatíte desetitisíce. Každý, kdo si tento článek otevřel, ji někdy alespoň řídil a s velkou pravděpodobností i vlastnil, nebo měl v rodině. Ti šťastnější ji stále mají. Je to vlastně legenda. Spousta mých fotek z dětství je s tímto autem.

 

Jasně, že ji děda měl. Prababička na ni vystála frontu. Opravoval ji kladivem a doma jsme jí říkali “Papouch,” jelikož postupem času měl každý díl karoserie jinou barvu. Než nám ji přišel nějaký známý přestříkat. Schytaly to tehdy samozřejmě i gumy a pár plastových dílů (všechny, včetně těsnění kolem oken). Ale zase nám zrovna nastříkal i garážová vrata. A ty mají tu barvu dodnes.

 

Kousek, který si můžete prohlédnout v galerii, měl trošku lepší historii. Jízdní dojmy ani technické údaje nemá smysl rozepisovat. Znáte je. Možná vám ale při bližším zkoumání úplně nesedí některé díly. 

 

Užovka nebo eMko?

 

No, měl bych napsat, že se jedná o mezityp. Kdybych měl být korektní: Mladoboleslavská automobilka AZNP u modelu 742 provedla v roce 1983 facelift. Kulatá přední světla nahradila hranatá, zezadu zmizely žehličky a nahradila je velká hranatá světla. Změnily se nárazníky, zrcátka, stěrače, rozvor, spojka,…blabla. V praxi to zkrátka znamená, že v letech 83 a 84 namontovali ve Škodovce na nové stodvacítky to, co jim zrovna přišlo pod ruku, nebo co bylo skladem. To na druhou stranu může budit dojem, že vlastně vzniklo více řad. Nebo, že se na vývoji neustále pracovalo. A pokud taky vlastníte takový mezityp, můžete vlastně říkat, že máte jediný originál. Ani užovku, ani eMko.

 

Buď jak buď, dnes tady máme opravdu krásný kousek. Zakoupený od prvního majitele, zachovalý,  najeto něco málo přes 50 tisíc. Kromě běžné údržby všechno původní. Lak, motor, spojka i převodovka tak, jako v roce 1984, kdy sjela z linky. Nový majitel s vozem absolvoval jednu veteránskou soutěž, jinak slouží auto pouze k ježdění pro radost. V létě na kávičku, ukázat přátelům a zase schovat do garáže. Šetří to lak a peníze za přezouvání.

 

Škoda 120L stála 58.800,- korun československých a bylo možné si objednat i příplatkovou výbavu. Tento kus tak má třeba zadní vyhřívané okno za 530,- KČs, velké opěrky hlavy za 600,- KČs a původní majitel si společně s autem přebral i 1/4 kg rezervního laku za 15,- KČs. Vše dohromady 62.120,- za legendu socialistických dovolených k jezerům a přehradám. Dvouplotýnkový propan-butanový vařič společně se stanem, oblečením, potápěčskými brýlemi a rezervním kolem v zavazadlovém prostoru nad přední nápravou, zavařeniny a konzervy s lunchmeatem, hever, pumpa a kladivo za zadními sedadly. Hrazeno šekem. Děkuji, nashledanou.

 

Ale ta vůně, když si sednete za volant. Pořád stejná. I po šestatřiceti letech. Nezaměnitelná. Pro mě vůně dětství. A pro vás?


V našem e-shopu najdete tričko s grafikou Škoda 130 LR a spoustu dalších produktů.

foto: petrm.com

Zpět na články

255 lajků