menu
0 ks

Zpět na články

Štěně, které si zamilujete

Vítejte v naší nové rubrice Moderní Purista

MINI Cooper S F56

Určitě to zná každý z nás. Když si kupujete nové auto nebo vám půjčil to své kamarád, proběhne vám po prvním usednutí do něj taková ta myšlenka, jak se v něm cítíte. Posed za volantem, výhled ven – ten moment, kdy se zapřete v sedadle a řeknete si ,,To by šlo“. Už se vám někdy stalo, že od první chvíle jste měli pocit, že vám auto padne jako rukavice? Jako perfektní řidičská rukavice? Přesně tohle jsem cítil, když jsem si sedl do MINI Cooperu S. A ten pocit se mě držel až do chvíle, kdy jsem z něj vysedal. A povím vám proč.

Víte, MINI je velice specifické ve svém designu a celkové filozofii. Výkony a čísly na papíře možná nevyčnívá z davu, ale svým charakterem a duchem ano. Díru na klíček nebo nějaké běžné tlačítko byste hledali marně – ke startu slouží přepínač uprostřed na středové konzoli. Ano, MINI se totiž designem tak trochu inspiruje v leteckém průmyslu a to je jedna z největších malých radostí okolo téhle značky. Pulsující vypínač stisknete a z podlahy se ozve jemné zadunění a při pádu otáček na volnoběh zabublání z výfuku. A už v tenhle moment víte, že vás to bude bavit. Při běžné jízdě se chová jako každé běžné auto. Výfuk je možná trochu hlučnější a podvozek tužší, ale ne nějak výrazně. Všechno se mění v momentě, kdy autu dovolíte ukázat, co se v něm skrývá.

Přepínám auto do režimu SPORT a volič převodovky dávám do manuální pozice – ano, já vím, do takového auta patří manuál, ale 3 pedály ve flotile neměli. Na obrazovce se objeví symboly rakety a motokáry a text ´Maximum go-kart feeling´. Převodovka si podřadí, výfuk si znovu zabuble a motor nachystá všech 200 koní k okamžitému nástupu. Možná se někomu tohle číslo může zdát malé v době, kdy 300 je v těhle autech běžná věc, ale tady jsme v kategorii muší váhy a na těch cca 1200 kg to stačí. Motor jde krásně do otáček, auto prostě zrychluje a zrychluje a na váš obličej nastupuje úsměv velký jako banán a na obzoru nastupuje první zatáčka. Ptáte se sami sebe, kdy máte brzdit. Čekáte na ten brzdný bod a pak projedete zatáčku pod plynem a dojde vám, že tady se v zatáčkách naopak zrychluje. A nebojíte se, protože v autě cítíte, že si tohle můžete dovolit. Dost tomu napomáhá fakt, že MINI stále používá mechanický posilovač, takže ve volantu cítíte, co dělají přední kola. Pak také, že auto defacto nemá převisy a váha je krásně rozložená mezi nápravama a to nízké těžiště je znát. Takhle to jde dál, zatáčka po zatáčce a čím víc mu šlapete po krku, tím víc se prohřívá výfuk a zvuk je hlubší a práskání je silnější. A vy se smějete jako malé dítě. Sedačky vás krásně drží, i přes absenci bočních dofuků nelítáte ze strany na stranu. Objevujete ten jedinečný charakter MINI, který prostě nenajdete nikde jinde. A já si přeju, aby tahle jízda nikdy neskončila.

A jaké je MINI jako auto? Jde vidět, že patří pod BMW. Interiér je krásně zpracovaný, na tomhle si dávají v nejnovější generaci opravdu záležet. Máte z něj takový solidní pocit. Malý Cooper S je vevniř tak trochu jako šperk. Decentní chromové detaily, měkčené plasty, moderní technologie jako například audio systém Harman Kardon pro chvíle, kdy si chcete při klidné cestě domů pustit hudbu. Opravdu tady vidíte, za co platíte a to se mi líbí. Víte, MINI patří mezi ty značky, pro kterou je přednější kvalita produktu před cenou. Stejně jako třeba Apple ve světě technologií. Takové auto si totiž nekupujete hlavou, protože na konci dne ho nepotřebujete. Dozadu se moc lidí nevleze, do kufru toho moc nedáte a starší generaci se do něj možná bude trošku hůř nasedat. Tohle totiž kupujete srdcem, protože ho chcete a pokud hledáte něco, co vás bude bavit, ale nechcete moc slevit na svém pohodlí, je to skvělá volba.

Někdo se může ptát, proč si zrovna nevybrat JCW. Ano, ta možnost tady je. Ale JCW mi prostě proti „eSku“ přišlo jako taková evoluce. Motor je trochu ostřejší, podvozek trochu tužší, výfuk víc prdí. Snad jen ty silnější brzdy jsou výhodou. Ale na konci dne ho nepotřebujete k tomu, abyste se bavili.

Přichází nejtěžší moment těchto dnů, protože tu radost, kterou vám ráno dali, musíte odpoledne zase vrátit a já si přeju, aby můj čas s Cooperem S prostě neskončil. Víte, tohle auto je jako pes, který si chce neustále hrát. Ano, když mu řeknete, ať si jde lehnout, tak klidně leží, dokud ho zase neprobudíte. Můžete mu házet frisbee do zblbnutí a on bude prostě pořád dokola a dokola aportovat. Je to takový skvělý parťák a je čas se s ním rozloučit. Vrátit ho zpátky tam, kde tento den začal. Vracím klíče, sedám zpět do svého auta a je čas vstřebávat všechny tyhle pocity.


Sleduj Moderního puristu i na Instagramu!

Zpět na články

255 lajků