menu
0 ks

Zpět na články

Raketa z Kolína

Ford Capri RS 3100 (tzv. Cologne Capri) se stal konečnou odpovědí Fordu na BMW 3.0 CSL, se kterým ovládlo BMW Evropský šampionát cestovních vozů v roce 1973. Ford postavil kompletně nový vůz s cílem vyhrát šampionát skupiny 2.

Do té doby používal Ford model Capri 2600. Už tento vůz byl velmi úspěšný. V roce 1971 se Jochen Mass stal německým okruhovým šampiónem a Dieter Glemser kraloval evropskému šampionátu v kategorii Tour nad 2000 cm³. V roce 1972 Jochen Mass vyhrál mistrovství Evropy v cestovních vozech s Capri RS a Hans Joachim Stuck se stal německým mistrem.

Nicméně  v roce 1973 BMW přihlásilo svou novinku ve třídě nad 3000 cm a vozy Fordu se staly se svými menšími motory nekonkurenceschopné. Homologační speciál 3100 byl představen v listopadu 1973 a 1. ledna 1974 mu byla od FIA udělena homologace. Bylo vyrobeno potřebných 200 vozů v britském Fordově závodě v Halewoodu s motorem Essex V6 s 3091 kubickými centimetry.  V druhé polovině roku se staly vozy neporazitelnými.  Na vývoji se podílel Ford Motorsport z Kolína nad Rýnem a motorárna Cosworth. Legendární ladič a zakladatel Cosworthu Keith Duckworth navrhl hlavu motoru s 24 ventily dosahující výkonu až 400 koní. Vývoj motoru měl u Cosworthu na starosti Mike Hall, který  v minulosti pracoval  na legendární jednotce Ford DFV pro Formuli 1. Ford původně použílal vstřikování  paliva Lucas, jako v případě předchozího a menšího motoru z roku 1973, ale od poloviny sezóny 1974 přešel na vstřikování paliva Kugelfischer. Původně motor dosahoval výkonu 420 koní, ale po doladění se výkon zvýšil na 450 koní. 

Auto osadili rozšířenými podběhy a blatníky. Na podvozku Ford nešetřil lehkými materiály jako hliník a hořčík. Kufry, dveře a blatníky byly z laminátu. Okna z tenkého a lehkého Perspexu.Tlumiče dodala společnost  Bilstein. Na všech kolech  použili větrané disky a hliníkové třmeny ATE. To vše bylo schováno za dnes už ikonickými disky od BBS s centrální maticí. Široké pneumatiky Dunlop dokázaly udržet vůz spolehlivě na vozovce .

Aerodynamika byla už tehdy velmi důležitá a celý balíček včetně předního a zadního spoileru byl tvarován a testován s pomocí aerodynamického tunelu. Zprvu byl aerodynamický balíček testován ještě na modelu s motorem 2,6 l. Na vývoji se z jezdců podílel především Toni Hezemans, mistr Evropy cestovních vozů z roku 1973 s BMW.

Tovární vozy RS 3100 se poprvé představily v dubnu 1974. V závodě na Salzburgringu stály dvě RS 3100 proti jednomu BMW CSL. Vozy pilotovali Toni Hezemans  s Dieterem  Glemserem a Niki Lauda s Jochenem Massem. Capri vedly, ale skončily s poruchou motorů. Nicméně už za několik dní dobyly vozy Capri závod na Nurburgringu (obsadily první a druhé místo). V závodě v Zondvoortu zvítězila posádka Jochen Mass a Rolf Stommelen. Asi největší souboj mezi Fordem a BMW se v roce 1974 odehrál v červnu na Norisringu mezi Jochenem Massem s Capri a Hansem Stuckem na BMW. Tento souboj vyhrál Stuck.

Vozy pilotovaly taková esa jako Jochen Mass,  Toni Hezemans, Klaus Ludwig, Rolf Stommelen, Dieter Glemser nebo Niki Lauda. Na konci roku 1974 Ford zrušil závodní program díky ropné krizi. V roce 1975 závodili s vozy soukromníci. 

Ford Capri se ale na okruhy vrátil ještě jednou. A zase ve vrcholné formě. V roce 1978 se Ford spojil s německým týmem Zakspeed a na závodní tratě spolu přivedli vůz skupiny 5 Ford Zakspeed Turbo Capri s turbomotorem o objemu 1.4 litru. To už je ale další příběh.


V našem  e-shopu  najdete  tričko  či  obraz  s grafikou Cologne Capri!



Zdroje fotografií:
archiv Dana Šenkeříka
https://duddhadotme.files.wordpress.com/2016/05/1974_nurburgring_1000km_b.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/vjA2Y/s1/zakspeed-ford-capri-turbo-made-mustangs-look-cutesy-w-video.jpg


Zpět na články

255 lajků