menu
0 ks

Zpět na články

Příběh modelu Corvette

Chevrolet Corvette, lidově známá taktéž jako "Vette" není potřeba představovat. Málokdo by tento legendární americký počin neznal. Za šedesát let výroby vzniklo zhruba 1,56 milionu (rok 2013) exemplářů Corvette v osmi generacích. Miliontý kus sjel z výrobní linky v roce 1992.Tradičně motor uložen v přední části, od letošního roku je již motor uložen ve středu. Pojďme se na příběh tohoto modelu podívat blíže. 

Píše se rok 1953 a manažeři General Motors hledají název pro nový sportovní model, který ponese emblémy značky Chevrolet. Zástupce ředitele PR, Myron Scott, přichází s návrhem Corvette po malé dobře manévrovatelné válečné lodi. Název je kladně přijat a byl odsouhlasen. První generace se představila již v roce 1953 ve formě konceptu a o deset let později ho následovala druhá generace z roku 1963 v provedení kupé a kabriolet. Corvette se původně vyráběla ve Flintu v Michiganu, stejně jako v St. Louis v Missouri, a od roku 1981 se vyrábí v Bowling Green v Kentucky.Model Corvette se od té doby dostal do veřejného mínění jako synonymum pro ideální americký sportovní vůz.

První generace C1 - vyráběna v letech 1953–1962

První generace byla představena koncem modelového roku 1953. Poprvé se světu ukázala jako koncept pro General Motors Motorama z roku 1953, který se konal 17. – 23. Ledna v newyorském hotelu Waldorf-Astoria. V té době generální ředitel Chevroletu Thomas H. Keating uvedl, že do spuštění sériové výroby zbývá šest měsíců až rok. Vůz vzbudil dostatečný zájem, aby přiměl společnost GM k výrobě produkční verze. Výroba byla zahájena 30. června 1953.

Tato generace byla často označována jako ta s „pevnou nápravou“ (nezávislé zavěšení zadních kol bylo zavedeno až u druhé generace). Pro modelový rok 1953 Chevrolet vyrobil tři sta ručně vyráběných kabrioletů. Každý vůz nesl bílou barvu s názvem Polo White. Verze pro rok 1954 si bylo možné objednat v barvách Pennant Blue, Sportsman Red, Black nebo Polo White. V tomto roce bylo postaveno 3 640 vozů. Modelové roky 1953 a 1954 byly jedinými modelovými roky Corvetty prodávané s motorem, který nebyl ikonický V8. Motor používaný v těchto dvou modelových letech byl řadový šestiválce o výkonu 116 kW. Osmiválec nabídku rozšířil v roce 1955, větší motor však zvolila drtivá většina zákazníků, a tak rok na to byla Corvette nabízena už výhradně s V8.

Druhá generace C2 - vyráběna v letech 1963–1967

Druhá generace Corvette, která představila modelové označení Sting Ray byla navržena L. Shinodou, který do sériové podoby přenesl hodně prvků z konceptu  „Q Corvette“, který vytvořili Peter Brock a Chuck Pohlmann pod vedením Billa Mitchella. Dříve Mitchell sponzoroval závodní automobil známý jako „Mitchell Sting Ray“ v roce 1959, protože se Chevrolet neúčastnil závodů. Tento závodní automobil měl největší vliv na styl této generace, i když nevyhrával všechny závody, vliv na budoucí C2 měl velký. Třetí inspirací byl žralok Mako, kterého Mitchell chytil při rybaření. 

Výroba byla zahájena v roce 1963 a skončila v roce 1967. Představením nového názvu „Sting Ray“ byl model z roku 1963 prvním provedení kupé v modelové paletě Corvette a vyznačoval se výrazně zužující se zádí (označení  „Boattail“ , které se později znovu objevilu v roce 1971 u Buicku Riviera) a pouze pro rok 1963 s děleným zadním oknem. Výkon v roce 1963 byl 360 koní (270 kW) a byl zvýšen na 375 koní (280 kW) o rok později. 1967 byl posledním modelovým rokem. Model z roku 1967 nesl přepracované větrací otvory blatníků a menší ozdobné prvky. Ročník 1967 se nesl v duchu zavedení motorů s označením L88, který byl posílen na 430 koní (320 kW). Od roku 1967 do roku 1969 byl u modelu 427 L89 k dispozici trojitý dvouhlavňový karburátor Holley neboli Tri-Power (za příplatek 368 USD modelu 427). Navzdory těmto změnám poklesl prodej o více než 15% na 22 940 (8 504 kupé a 14 436 kabrioletů).

Třetí generace C3 - vyráběna v letech 1968–1982

Třetí generace Corvette, která vychází z koncepčního vozu Mako Shark II byla představená v roce 1968. Nově s generací C3 vešlo do povědomí zákazníků i několik označení, které byly později oživeny v novějších modelech, například LT-1, ZR-1, Z07 a Collector Edition.

V roce 1978 Chevrolet oslavil 25. výročí modelu Corvette edicemi Silver Anniversary Edition a replika modelu C3 od Indy Pace Car. V tomto roce to bylo také poprvé, kdy byla Vette použita jako Pace Car pro slavný závod Indianapolis 500. Třetí generace nesla hodně komponent z předchozího modelu, ale karoserie a interiér byly zcela nové. Základní 5,36 l motorizaci nahradila 5,7 l verze při stejném výkonu 300 koní. V roce 1979 bylo vyrobeno 53 807 kusů, čímž se rok 1979 stal vrcholným rokem výroby pro model Corvette. Nicméně prodeje od této doby začaly klesat. Rok 1980 se nese v duchu modernizace a model C3 prochází velkým omlazením kdy byla přepracována aerodynamika vozu. V polovině roku 1981 se výroba přesunula z St. Louis, Missouri, do Bowling Green v Kentucky (kde byly od té doby postaveny všechny následující generace Corvette). Modely z roku 1981 byly poslední dostupné s manuální převodovkou až do konce výroby. V roce 1982 se vrátil motor se vstřikováním paliva a finální model v podobě sběratelské edice C3.

Čtvrtá generace C4 - vyráběna v letech 1984-1996

Čtvrtá generace nesla nejvýraznější redesign od roku 1963. Výroba měla začít v roce 1983, ale kvůli problémům s kvalitou a zpožděním dílů do výroby bylo vyrobenou pouze 43 prototypů, které nikdy nešli do prodeje. Všechny prototypy z roku 1983 byly zničeny nebo serializovány pro modelový rok 1984, kromě jednoho kusu s bílým lakováním, modrým interiérem, motorem V8 o výkonu 205 koní a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Pravidelná výroba čtvrté generace začala 3. ledna 1983 (dle americké metriky - modelový rok 1984) a dodávka zákazníkům začala v březnu 1983. 

Novými prvky podvozku bylo celohliníkové odpružení pro snížení hmotnosti a tuhosti. Standardem byla nová elektronická palubní deska s digitálními displeji z tekutých krystalů jako rychloměr a otáčkoměr. Počínaje rokem 1985 se standardním motorem stal motor L98 o výkonu 230 k (170 kW) s vyladěným vstřikováním paliva. V roce 1986 byla vydána druhá Corvette Indy Pace Car. Jednalo se o první kabrioletovou Vette od roku 1975. V souladu s bezpečnostními předpisy bylo v roce 1986 přidáno středové brzdové světlo CHMSL (Center High Mounted Signal Light). V roce 1987 byla nově k dispozici varianta B2K twin-turbo. 

V roce 1988 proběhlo 35. výročí modelu. Každý z nich měl speciální odznak s identifikačním číslem umístěným vedle voliče převodovky. V roce 1990 byla představena varianta ZR1 Corvette s motorem LT5 navrženým společností Lotus a postaveným v závodě Mercury Marine v Stillwater v Oklahomě. Motor LT5 měl konstrukci se 4 vačkami (DOHC), která při „plném plynu“ produkovala výkon 375 k (280 kW). C4 ZR1 se vyráběl v letech 1990 až 1995. V roce 1991 obdržely všechny Corvetty modernizaci karoserie, interiéru a kol. V roce 1993 byla vydána speciální edice 40. výročí, která obsahovala pamětní rubínově červenou barvu, odznaky  a vyšívané opěradla sedadel. Corvette z roku 1993 rovněž zavedla do výbavy systém pasivního bezklíčového vstupu, což z něj činí první vůz GM, který jej obsahuje. Výroba modelu ZR-1 skončila v roce 1995 poté, co bylo vyrobeno 6 939 kusů. Rok 1996 byl posledním rokem výroby C4 a představoval speciální modely a doplňky, včetně edice Grand Sport a Collector Edition.

Chevrolet vydal verzi Grand Sport (GS) v roce 1996 u příležitosti ukončení výroby C4 Corvette. Přezdívka Grand Sport byla vzpomínkou na původní model Grand Sport vyrobený v roce 1963. Celkem bylo vyrobeno 1 000 GS, 810 kupé a 190 kabrioletů. V roce 1996 GS přišel s vysoce výkonným motorem LT4 V8, produkujícím 330 koní (246 kW) a 460 Nm. Grand Sport přišel do nabídky pouze v modré barvě Admiral s bílým pruhem uprostřed a černými koly.

Pátá generace C5 - vyráběna v letech 1997–2004

C4 přinesla velké změny v designu Corvetty, nicméně model C5 byl ještě více přepracovanou Corvettou od jejího představení v roce 1953. Výroba začala již v roce 1996, ale znovu se opakující problémy s kvalitou a výrobou dodávky opozdili až na rok 1997. C5 byl zcela nový inženýrský počin, který obsahoval mnoho nových konceptů a průlomů ve výrobě, které se přenesly do modelů C6 a C7. Průlom nastal s výrazně vylepšenou dynamikou téměř ve všech oblastech oproti předchozímu designu C4. Inovace zahrnovaly koeficient odporu 0,29, téměř 50/50 rozložení hmotnosti, aktivní ovládání (vůbec první kontrola stability pro Corvette). Rovněž byla váha na lepších číslech než u C4.

Zcela nový hliníkový motor LS1 (malý blok Gen III) byl vybaven samostatnými zapalovacími cívkami pro každý válec a hliníkovým blokem a písty. Tohle řešení původně produkovalo 345 koní (257 kW) a 470 Nm, ale výkon byl později zvýšen na 350 koní (260 kW), konkrétně modely z roku 2001. Poprvé byl model C5 k dispozici pouze jako kupé, ačkoli nová platforma byla od základu koncipována jako kabriolet, který se vrátil v roce 1998.

Šestá generace C6 - vyráběna v letech 2005–2013

S příchodem nové generace C6 se chtěl GM více zaměřit na zdokonalení modelu C5 než smést ze stolu kompletně vše a začít od začátku. Je to první Corvette s odhalenými světlomety od roku 1962. Produkční varianty zahrnují Z06, C6 RS, ZR1, Grand Sport a 427 Cabrio. Mezi závodní varianty patří C6.R, určená pro americkou odnož šampionátu Le Mans Series GT1 a vítěz 24 hodin Le Mans GTE-Pro. 

Počínaje modelovým rokem 2011 byla kupujícím Corvette Z06 a ZR1 nabídnuta možnost exkurze při stavbě jejich motoru. S názvem „Corvette Engine Build Experience“ kupující zaplatili za to, aby byli letecky převezeni do Wixom - Michigan Performance Build Center. Účastníci pomohli dělníkům na montážní lince postavit motor V8 a poté převzali dodávku automobilu v Národním muzeu korvety v Bowling Green v KY poblíž místa konečné montáže korvety. Poslední C6 Corvette byla vyrobena v únoru 2013. 

Sedmá generace C7 - vyráběna v letech 2014–2019

Vývoj sedmé generace Corvette byl zahájen v roce 2007. Původně měl být představen v roce 2011, jeho uvedení bylo odloženo o tři roky. Nakonec bylo představeno v roce 2014. Uvažovalo se o změně koncepce uspořádání motoru do středu, ale pro udržení nižších výrobních nákladů byla zvolena standardní platforma.

Postupem času se Corvette stala známou spíše jako auto pro staré muže. Studie, které GM nechalo udělat totiž ukázaly, že přibližně 46 procent kupujících Corvette v roce 2012 bylo starší 55 let nebo dokonce více, ve srovnání s 22 procenty Audi R8 a 30 procenty zákazníků Porsche 911. Vedoucí marketingu Chevy Chris Perry tehdy uznával, že příliš mnoho lidí Vette považovalo za auto „úspěšného instalatéra“. Aby čelili tomuto vnímání, GM plánovalo koncipovat novou generaci C7 pro mladší zákazníky. Za tímto účelem byla maskovaná verze automobilu zpřístupněna v populární videohře Gran Turismo 5 v listopadu 2012. 

Chevrolet oznámil C7 Z06 na autosalonu v Detroitu v roce 2014. Nová generace Corvette vzkřísila jméno „Stingray“ (původně napsáno „Sting Ray“ u modelů 1963 až 1967 a „Stingray“ od roku 1969 do 1976), naposledy použité v roce 1976. Pro model z roku 2015 začal Chevrolet nabízet 8stupňovou automatickou převodovku 8L90 s převodovkou, která nahradila předchozí 6stupňovou 6L80. Pro modelový rok 2017 Chevrolet opět představil model Grand Sport (GS). Tento model obsahuje stylingové prvky karoserie Z06 a vyladění zavěšení spolu s konfigurací motoru Z51. Modely Grand Sport byly k dispozici v 10 barvách exteriéru a mohly mít volitelný balíček Heritage Package. V rámci představení Grand Sport ve švýcarské Ženevě Chevrolet také oznámil sběratelskou edici Grand Sport Collector. Vydání, které mělo být omezeno na 1 000 vozidel celkem a pro americký trh pouze 850. Konečná čísla výroby ukazují, že nakonec bylo vyrobeno 784 verzí kupé a 151 kabrioletů; celkem 935. 

Pro modelový rok 2019 se vrátila varianta ZR1. Tento model je vybaven novým motorem LT5. LT5 je stejný jako LT4, ale zdvihový objem kompresoru byl zvýšen z 1,7 litru na 2,65 litru. Výkon C7 ZR1 je 755 koní.Poslední Corvette C7 (která se také stala poslední Corvette s motorem vpředu), černá Z06, byla vydražena 28. června 2019 za 2,7 milionu $ na aukci Barrett-Jackson Northeast. 

Osmá generace C8 - vyráběna od letošního roku 2020

Po několika experimentálních prototypech vozidel CERV se jedná o první Corvette se středním motorem od představení modelu v roce 1953 (stejně jako první sériově vyráběný sportovní vůz GM se středovým motorem od doby, kdy byl v roce 1988 zrušen Pontiac Fiero). C8 byla oznámena v dubnu 2019 a kupé oficiálně debutovalo 18. července 2019 během mediální akce v Kennedyho vesmírném středisku (odkazující na spolupráci s NASA), která se shodovala s 50. výročím mise Apollo 11. Kabriolet debutoval v říjnu 2019 po boku závodní verze C8.R. 

Výroba oficiálně začala 3. února 2020. Nicméně v lednu 2020 se jeden vydražený vůz stal nejdražším charitativním vozem prodaným v aukci Barrett-Jackson. Charitativní C8 se prodala za 3 miliony dolarů. Výtěžek z prodeje putoval do Detroitského dětského fondu.

Zdroje: FavCars.com, Wikipedia.org, Hemmings.com, suwalls.com, NetCarShow.com

Zpět na články

255 lajků