menu
0 ks

Zpět na články

Má nekonečná závislost a Mercedes-AMG CLA45s

Moderní Purista

Víte, všichni okolo nás neustále mluví o závislostech v negativním slova smyslu. Já si naopak myslím, že určité závislosti mohou být i pozitivní a fungovat i jako pohon, abyste se v životě posouvali dopředu. Jak to myslím? Poslední dobou jsem si ji totiž vybudoval na třech písmenkách – AMG. A můj vztah vůči jejich produktům se prohlubuje víc a víc. Závěrem roku se mi do rukou dostaly klíče od nového AMG CLA45s Shooting Brake a já vám povím, proč to je jedno z nejlepších aut, které jsem letos řídil.

Ale začněme menší cestou časem zpět. Značka AMG je synonymem pro motory V8 – vždy byla, vždy bude. Proto když oznámili před pár lety, že vyrobí napumpovanou verzi i svých menších modelů, všichni tvrdili, že to nebude mít své kouzlo. Možná původní 45 nebublalo s V8 pod kapotou, ale ono to fungovalo. Ve své době je poháněl nejvýkonnější sériově vyráběný 2 litrový motor. Tenhle titul Mercedesu nezůstal, ale letos se rozhodli si jej vzít zpět. A nastoupili s velmi těžkým kalibrem. Ono třída A, ze kterého CLA vlastně vychází, je základní model automobilky, ale opravdu tak v poslední generaci nepůsobí. Pod kapotou je 2 litrový motor dopovaný obrovským twin-scroll turbodmychadlem s výkonem neuvěřitelných 421 koní a 500 Nm točivého momentu. Pokud si myslíte, že je to na tak malé auto velké číslo a nebude schopné jej zpracovat, nemusíte se obávat. Na cestu jej totiž přenáší chytrý systém pohonu všech kol 4Matic+, který dokáže v tzv. drift modu odpojit přední nápravu a poslat výkon dozadu – v případě že máte zrovna chuť pálit gumy a vyslat do vzduchu oblak kouře ve stylu AMG. Také vám umožňuje si všechen ten výkon užívat i v těch nejméně příznivých podmínkách. Mezi tímhle systémem a motorem je opravdu úžasná 8-stupňová dvou spojková převodovka, která řadí rychlosti rychleji, než stačíte mrkat. Manuál neočekávejte a myslím si, že je to v pořádku. Tohle už je taková malá balistická střela.

Ale dost bylo čísel a lekce historie. Jak tohle auto funguje v reálném světě? Neskutečně. Už když jej nastartujete, auto si příjemně zabručí. A to nemluvím o tom, když podržíte pádlo řazení a k tomu si ještě trošku prskne do výfuku. Takové ty malé věci, které jsou vlastně naprosto zbytečné, ale co by se pro trochu dětské radosti neudělalo. Víte, dokud auto necháte v režimu COMFORT nebo když mu nejdete po krku, ani nedává najevo, že se v něm skrývá něco tak potentního. Chová se jako běžné CLA, nesnaží se být nějak praštěné. Neobtěžuje vás, pokud se nechcete bavit. Při běžné jízdě cítíte klid a pohodu Mercedesu – dokonce si s ním můžete i povídat. Všechna sranda začíná, když auto přepnete do režimu SPORT a co si budeme, to je to, co chcete. Celé auto ožije, výfuk začne víc prskat, cítíte pod svým zadkem, jak to všechno pracuje. Bál jsem se, aby nebylo moc seriózní, protože hot hatch je prostě kategorie auta, kde se nosí tepláky a kšiltovky naopak. Ale ono není, jen nosí tepláky Calvin Klein. Zdá se být vážné, ale vlastně chce, abyste se neustále smáli a ten faktor banánoidního úsměvu je podle mě nejdůležitější, pokud si kupujete parťáka na zábavu a ne jen prosté přemisťovadlo. V momentě, kdy tomu opravdu šlápnete, tak vám přijde ten výkon prostě nekonečný. Sázíte tam rychlosti jednu za druhou a to auto prostě pořád jede a jede. Redline ve skoro 7000 ot./min. je návykový a stejně tak launch control neboli Race Start, kdy se auto odpíchne z místa téměř okamžitě a bez zaváhání. Ten výkon tady jde prostě znát. Podvozek a brzdy? Nemám co říct proti. Auto drží jak přibité, zároveň jsem neměl pocit, že si ten zadek vyklepu i na horší silnici. Takže ne, není stavěné jen pro rakouský asfalt. Neměl jsem to štěstí si jej vyzkoušet na dráze jako bývá zvykem na novinářských jízdách, ale to mě vlastně ani tak nezajímá. Jak často jezdíte s autem na dráhu? Moc často asi ne. Základ je si jej užít tady, v reálném světě a v něm funguje prostě famózně. Jasné, neudělá vám 300 km/h na autobahnu, i když by možná mohlo, ale o tom to není. Je to jen zatraceně rychlé auto na okreskové svezení, kvůli kterému nemusíte dělat kompromisy ve své každodenní činnosti. Jako každý hot hatch je to nadopované běžné vozidlo. Dozadu se vleze dospělý člověk, do kufru i vánoční nákup. Možná by na střechu šel dát i stromek. Vevnitř je to prostě Mercedes, což je podle mého špička v automobilovém průmyslu. Kvalitní materiály, nejmodernější technologie jako například systém MBUX nebo špičkové audio Burmester. Přijde mi to jako neskutečný skok oproti předchozí generaci. Dokonce má i elektrický kufr a to se moc nevidí v téhle kategorii. Ano, svou cenovkou se zdá být nesmyslné. Teda dokud se na ni díváte jen na papíře. Za volantem vám dojde, co za své peníze dostáváte. To nejlepší.

Víte, nečekal jsem, že mě tohle auto bude tak bavit. Ale já si jej zamiloval. Musím smeknout těm bláznům od AMG za to, co vytvořili. Protože jako balení mi to přijde prostě geniální. Pokud budete zvažovat koupi C43, rozhodně bych vám doporučil si CLA45s pořádně projet, než se rozhodnete. Já mám jasno – Pokud se mě zeptáte, nebudu přemýšlet ani vteřinu a jelikož jsem velký hnidopich, tak mi něco napovídá, že tohle má prostě vše, co má mít. Jakou že má Ježíšek adresu?

Sleduj Moderního puristu i na Instagramu!

Zpět na články

255 lajků