menu
0 ks

Zpět na články

Legendární žralok, který úspěšně odolává zubu času

BMW 635 CSi

Nástupce E9 z pera Paula Bracqa poháněný šestiválcovým 3,5 litrem je dodnes ikonou mezi cestovními vozy. Námi testovaný elegán z roku 1988 vám dodnes nabídne více jízdního komfortu a hlavně požitku z jízdy, než leckterý moderní Hyundai nebo Renault. Překvapí vás nejen výbavou, v elektrice je zkrátka úplně všechno, ale i dynamikou a výkonem.

Nemá sice pověstný motor M88, kterým se pyšnila M1 a který dostal do výbavy i model M635 CSi, v Americe uvedený jako M6. Pod kapotou naleznete agregát M30, o jehož spolehlivosti vypovídá fakt, že ho BMW používalo od roku 1968 až do roku 1994. Tedy něco málo přes 28 let! Asi věděli proč. O přenos jeho necelých 220 koní se strá čtyřstupňová automatická převodovka. 

Vůz byl původně vyroben pro švýcarský trh a z dokladů není zcela jasné, kdy a jak se dostal do České republiky. Jeho novodobý příběh začíná až v roce 2014, kdy jej objevil zlínský sběratel v jedné z brněnských garáží. 

Nebyl v dobrém stavu, potřeboval důkladnou renovaci a taky ji dostal. Zhostili se jí v M.Y.C. Garage a svou práci odvedli opravdu kvalitně. Po téměř šesti měsících vyjel na silnici prakticky nový vůz. Původní zůstal pouze interiér vozu, renovací prošel podvozek, motor i další mechanické části vozu. “Samozřejmě jsem kladl důraz na to, aby bylo pokud možno vše tak, jak má původně být,” prozradil majitel.

Jak již bylo zmíněno, samotná renovace zabrala bezmála půl roku a její cena dosáhla hodnoty nového vozu, výsledek je však fantastický. Na autě je vše plně funkční a dá se bez problémů používat denně jako běžný vůz. Pokud vám teda nebude vadit spotřeba kolem čtrnácti litrů. Při samotné jízdě pro nás byl velmi příjemným překvapením stav automatické čtyřstupňové předovky. Pokud jedete po městě s lehkou nohou na plynovém pedálu, je řazení hladké a téměř neznatelné. Motor původně disponoval výkonem 218 koní a zdá se, že z něj o moc nepřišel. Maximální rychlost uváděná v papírech je 230 km/h a jak jsme se přesvědčili, auto s touhle rychlostí nemá problém ani dnes. Řízení je přesné a podvozek stabilní. Váha kolem jedné a půl tuny o sobě však dává vědět. Přesto, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá kolem 7 vteřin, nejedná se o žádného sprintera, ale spíše o dálniční express.

Sedadla ze světlé kůže jsou příjemně tuhá a krásně vás pohltí. Všechna jsou původní, byť by to jistě spousta lidí vůbec nepoznala. Pouze u řidiče je sedadlo mírně prosezené, což se však vzhledem ke stáří dá očekávat. “Nové polstrování přímo od BMW mám již objednané a tak se i interiér brzy dočká renovace,” upřesnil majitel. Jízdní komfort doplňuje funkční klimatizace i původní rádio. Využít můžete také tempomat či limit rychlosti, přední sedadla jsou elektrická s pamětí a vyhříváním a všechna okna v elektrice. Zajímavostí na voze je střešní šíbr, jak jinak než elektrický a funkční, a stěrače předních světlometů, které nebyly u těchto vozů zcela běžné. Navíc dnes již u většiny exemplářů slouží pouze jako okrasa. Zde jsou samozřejmě také plně funkční. Cena jednoho stěrače bez mechaniky se pohybuje kolem dvou a půl tisíce korun a ne v každé dílně si s opravou dovedou poradit.

S autem jsme strávili několik dní a vrací se jen velmi těžko. Mimo to, že s ním můžete jezdit skutečně každý den, vás dostane i atmosféra, kterou auto má. Pokud s ním vyrazíte do běžného provozu, připravte se, že upoutáte spoustu pozornosti. Mávat, blikat a troubit na vás budou nejen majitelé podobných vozů, ale i spousta řidičů současných produkčních aut. Na parkovišti před supermarketem pak můžete očekávat komplimenty i dotazy. “Je to opravdu příjemné, lidé se otáčejí, zdraví, přijdou si i popovídat. Samozřejmě je neodmítám, naopak mě to velmi těší a když nikam nespěchám, rád si s nimi povykládám. Dokonce se ke mně dostala fotografie jak tankuji, když si mě, respektive auto, fotil někdo, koho ani neznám, a fotografii doplněnou o srdíčka sdílel na sociální síti. Překvapilo mě, kolik lidí si takového auta všimne a má radost z toho, že ho vidí,” uzavřel majitel vozu.

Ten si svůj kousek aktuálně cení zhruba na částku 35.000 euro, za kterou auto seženete i na zahraničním trhu a odpovídá jeho stavu. Pokud byste hledali “lacinější” kus, počítejte s nemalou investicí, aby se s autem dalo vůbec vyjet a také s tím, že renovaci vám neprovede každá garáž a rozhodně ne na počkání. Konkrétně tento vůz “šel z domu” právě proto, že si majitel neporadil s renovací.

Že se jedná o mimořádný vůz dokresluje i fakt, že jednoho takového žraloka vlastnil kdysi i Karel Gott. Ten si ho pořídil ve zlaté barvě. V té době se jednalo o alternativu k BMW M6 E24, která se v tehdejším Československu sehnat nedala. Model CSi byl i “cenově dostupnější,” když se jako nový prodával za 189 000 guldenů, tedy 1 171 800 Kčs. Dnes se jedná o velmi ceněnou raritu, zvláště pokud je v dobrém stavu a plně funkční.

Více fotografií si můžete prohlédnout v galerii na našem facebooku.

Zpět na články

255 lajků