menu
0 ks

Zpět na články

BMW PROCAR série

Vedení BMW se zalíbila idea vytvořit cestovní vůz se závodními kořeny. Šlo na to opačným způsobem než doposud, kdy z cestovních vozů vznikly úspěšné závodní vozy. V případě legendární M1 vytvořilo závodní vůz použitelný v běžném provozu. Vyvinulo vůz, který nebylo schopné vyrábět na svých linkách. Partnery našlo BMW v automobilce Lamborghini, kde měli vůz postavit. Nicméně toto partnerství vzniklo pro BMW v nejméně vhodnou dobu. Lamborghini čelilo bankrotu a nebyli schopni vyrobit potřebných 400 kusů pro homologaci skupiny 5.

Nakonec šéf motorsportu v BMW Jochen Neerpasch přišel s myšlenkou závodní série, která by se konala před závody F1. Idea byla jednoduchá, ale horší to bylo s její proveditelností. Chtěli za volant posadit hvězdy F1 a měřit jejich schopnosti s jezdci cestovních vozu. Věc se realizovala hlavně díky Maxi Mosleymu, který vzal doslova kufr peněz a jezdce uplatil. První podepsal úřadující šampion Mario Andretti. Další následovali vzápětí. Patrick Depailler, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Jean-Pierre Jarier, Alan Jones, Jacques Laffite, Niki Lauda, Nelson Piquet, Didier Pironi, Clay Regazzoni a John Watson. Další byli pozváni, aby jezdili také v továrních vozech BMW, ačkoliv v té době nebyli jezdci F1 - Teo Fabi, Tiff Needell, Hans-Georg Bürger a Michael Bleekemolen. Byla to brilantní myšlenka. Jedna z těch, proč byla F1 v 70. letech tak výjimečná. Nutno podotknout, že si jezdci zvyklí na otevřené monoposty s odkrytými koly jízdu náležitě užívali a byly běžné tvrdé souboje kolo na kolo v bezpečí uzavřených kokpitů. Han Joachim Stuck říká: „Jezdil jsem v tom roce za nekonkurenceschopné ATS, díky PROCAR jsem ale stále mohl dokázat, že na to mám a mohu konturovat Laudovi, Regazonnimu a dalším.“ Lišák Niki Lauda šel tak daleko, že vůz odkoupil díky Marlboru a ve spolupráci s Ronem Denisem jej provozoval sám.

V roce 1979 podpořila série evropské Grand Prix v Belgii, Monaku, Francii, Británii, Německu, Rakousku, Nizozemí a Itálii. V sérii se díky automobilce BMW točily i slušné prize money. Vítěz závodu získal 5000 dolarů, druhý 3000 a třetí 1000.  Cena každého vozu byla 60 000 dolarů a všechny byly vyrobeny podle identických specifikací, přičemž během sezóny 1979 bylo provedeno jen několik plošných úprav.

Lauda dokonce v roce 1979 celou sérii výhrál. Zvítězil ve třech z osmi kol šampionátu, celkem měl na kontě 78 bodů, druhý Hans Stuck byl jen o dva body pozadu. Němec zvítězil dvakrát. Třetí se umístil Clay Regazzoni se 61 body. Po jednom vítězství měli Elio de Angelis, Jacques Laffite a Nelson Piquet, kteří zvítězili v jednotlivých kolech, budoucí trojnásobný mistr světa zvítězil také v závodě mimo mistrovství v Donington Parku, Gunnar Nilsson Memorial Trophy v britském Donningtonu. Kromě továrního týmu BMW a Laudova Project Four se šampionátu účastnily soukromé týmy jako Osella, Tom Walkinshaw Racing, Eggenberger Racing, Ecurie Arvor, Schnitzer Motorsport a  tým Konrad. Auta byla připravena v anglickém Luttonu společností BS Fabrications jménem FOCA a BMW. Tuto dohodu uzavřel Bernie Ecclestone.

V roce 1980 se závodní kalendář upravil a nespoléhal jen na závody F1. To umožnilo, aby sezóna začala už v dubnu, byly přidány dva závody, Avus a 200 mil Norisring + závod v Donningtonu a šest závodů před závody F1. Pět jezdců bylo určeno jako tovární jezdci BMW - Alan Jones, Jacques Laffite, Nelson Piquet, Didier Pironi a Carlos Reutemann,  další jezdci série byli v roce 1980 např. Mario Andretti , Derek Daly , Jean-Pierre Jarier , Riccardo Patrese a Alain Prost. Několik týmů z předchozího roku vstoupilo do téže řeky ještě jednou, včetně Project Four, GS Tuning, Eggenberger Racing, Cassani Racing a Schnitzer Motorsport . Mezi nováčky patřily osobní týmy od Artura Merzaria, Dietera Questera a Helmuta Marka a švýcarského výrobce sportovních vozů Sauber. Druhý a poslední šampionát Procar spadl do klína Nelsonu Piquetovi, který poté, co v průběhu sezóny zaznamenal tři vítězství, skončil na 90 bodech a měl o 13 bodů více, než druhý v pořadí Alan Jone (toho roku šampion F1). Na třetí stupeň sestoupil i přes dvě vítězství Hans Stuck. Všechna auta byla v roce 1980 vybavena vzduchovými zvedáky pro rychlejší výměnu kol. Sezóna 1980 ale byla zároveň labutí písní celé série, v roce 1981 se aktivity BMW soustředily na F1 ve spolupráci s týmem Brabham Bernie Ecclestona. Nicméně BMW se díky kombinaci top jezdců, exotických lokací a samotného hlavního představitele celého spektáklu, vozu M1, podařil legendární majstrštyk. Série, která v historii motorsportu nemá obdoby. Po dokončení řady BMW Procar na podzim roku 1980 soutěžily různé závodní verze BMW M1 v Le Mans a na různých národních šampionátech (včetně Německého automobilového závodního šampionátu a amerického mistrovství IMSA GTO) v letech 1979 až 1986.

BMW M1 Procar zůstává ústřední součástí historie BMW M. Vůz se může pochlubit výkonným řadovým šestiválcovým motorem a nápadným tvarem klínu, který vytvořil renomovaný designér vozidla Giorgio Giugiaro. M1 se okamžitě stalo významným hráčem v automobilovém světě, jako silniční legální závodní auto debutovalo v roce 1978. Když byla speciálně pro tento model vytvořena závodní série, byl její legendární status zaručen.

Jedna věc je jistá. I čtyřicet let poté, co se poprvé objevilo na závodní dráze, BMW M1 Procar nadále přesvědčuje svou propracovanou technologií, jedinečným designem a výjimečným výkonem. Zevně se verze Procar modelu M1 lišila od modelu silnice díky velkému zadnímu spoileru, jasně rozšířeným blatníkům a upravenému přednímu nárazníku. Motor vycházel z produkční verze, ale s ještě větším výkonem 470 koní.  M1 Procar mohla dosáhnout rychlosti až 310 km/h. Později, když bylo BMW M1 dále vyvíjeno v souladu s předpisy skupiny 5, byl řadový zážehový šestiválec přeplňován turbodmychadlem a nabízel závratné výkony mezi 850 k a téměř 1 000 k.

Líbí se vám obrazy z tohoto článku? Zakoupit je můžete v našem e-shopu!


Zdroje:

Archiv Daniela Šenkeříka

https://www.goodwood.com/grr/columnists/doug-nye/2019/2/doug-nye-how-the-bmw-m1-procar-championship-was-born/

https://www.supercars.net/blog/1980-bmw-m1-procar/

https://www.motor1.com/news/177032/worlds-only-street-legal-bmw-m1-procar-heading-to-pebble-beach/

https://pbs.twimg.com/media/D1EA1WrXQAIvwX6.jpg

Zpět na články

255 lajků